Ny doktorand i förvaltningen – forskning om teknik, samtal och förståelse

Har du funderat på vilken betydelse samtal och visualiseringar kan ha för vår utveckling av förståelse och kunskap?
Johan Lind, som forskat inom området i många år, har undersökt just denna fråga. I sin forskning har han särskilt fokuserat på hur samtal i kombination med stödjande visualiseringar kan hjälpa elever att utveckla en djupare förståelse för teknik. Fotografier och modeller är exempel på sådana visualiseringar.
Genom att kombinera samtal och visualiseringar får eleverna möjlighet att uttrycka och bearbeta sina tankar om teknik, vilket stärker deras ämnesspecifika språk inom ämnet.
Johan har i sin forskning visat hur detta stöd bidrar till att elever utvecklar en teknisk litteracitet – där de inte bara lär sig om teknik, utan också förstår hur de kan använda sina kunskaper i praktiska och samhällsrelevanta sammanhang.
Detta gäller exempelvis frågor om hållbarhet, innovation och den ökande användningen av AI i samhället. När eleverna lär sig att använda ett teknikrelaterat språk i samtal fördjupas deras förståelse för teknikens komplexitet och betydelse.
På så sätt skapas förutsättningar för att de ska kunna hantera och reflektera över teknikens roll i dagens samhälle – en viktig del av deras utbildning och framtida delaktighet som medborgare.