Ungdomsutbyte stärker vänortssamarbetet med Zlatopil


Ungdomsutbyte stärker vänortssamarbetet med Zlatopil

Burlövs kommun har ett aktivt samarbete med den ukrainska staden Zlatopil, som är kommunens andra officiella vänort. Samarbetet fortsätter att utvecklas och efter fjolårets uppskattade ungdomsbesök ser vi nu fram emot nästa utbyte i sommar.

Den 28 juli anländer en grupp ungdomar från Ukraina – sju flickor och tre pojkar i åldern 13–16 år – tillsammans med några vuxna. De kommer först att vistas i Malmö fram till den 3 augusti, där personal från våra fritidsgårdar möter upp och arrangerar aktiviteter i närområdet.

Den 4 augusti åker gruppen vidare till Burlöv, där de möter upp jämnåriga ungdomar från kommunen. Tillsammans deltar de i ett sommarläger i Glimminge fram till den 7 augusti, fyllt av gemensamma aktiviteter och upplevelser.

Vi hoppas att vistelsen blir både minnesvärd och givande – för våra ukrainska gäster såväl som för våra egna ungdomar. Vi ser mycket fram emot att välkomna dem till Burlöv!

Bilden är tagen 2025 under fjolårets besök