5 mars | 8.30–16.00
Vårbo – Dalslund – Svenshög
En intern utbildningsdag för lärarna i Burlövs kommun
Vi är övertygade om att det finns kunskap, engagemang och utvecklingskraft i vår kommun tillräckligt för att fylla konferenser med innehåll för flera veckor. Tisdagen den 5:e mars kommer vi att få ta del av Sverigeledande forskares perspektiv på undervisningsutveckling, men stor del av dagen kommer att ägnas åt det fantastiska arbete som bedrivs i klassrummen på alla våra skolor. Ni kommer att kunna välja mellan flera föreläsningar där era kolleger föreläser för er och delar med sig ur sina kunskapsbanker.
Körschema
ANMÄL DIG HÄR!
Den enhet du väljer närvarar du vid hela dagen.
Se nedan vad du har att välja mellan.
Vårbo – Matte/NO – 10.00-10.45
KL 10.00
sal: XXX
Matematik under de tidiga åren
Mer info om denna föreläsning kommer inom kort.
Linda Bäckström
KL 10.00
sal: XXX
Göra för att lösa problemlösningsuppgifter åk 4-6
En presentation över hur jag har arbetat med problemlösarhanden, begrepp och fyrfältare för att skapa struktur och strategier för elever som arbetar med problemlösning. Eleverna gör egna problemlösningsuppgifter som vi sammanställer till en egen mattebok.
Adam Rylander
KL 10.00
sal: XXX
Undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck
Sandra Pilemalm som tillsammans med Susanna Udvardi skrivit boken: Alla barn har samma rättigheter – en bok om hedersvåld, berättar om sina erfarenheter när hon undervisat om hedersrelaterat våld och förtryck. Hon ger här exempel på pedagogiska upplägg som väcker tankar kring hur man kan planera upp tema och arbetsområden och visar på hur man kan bedöma elevers arbete mm
Sandra Pilemalm
Vårbo – Matte/NO – 11.00-11.45
KL 11.00
sal: XXX
Hur arbetar vi för att eleverna inte ska hamna i matematiksvårigheter?
Styrdokument, definition av matematiksvårigheter, faktorer som tros kan påverka matematikutveckling. Relationellt arbete i matematikundervisningen på Humlemadskolans mellanstadium.
Kemal Ahmetbegovic
Speciallärare i matematik
KL 11.00
sal: XXX
“Språket och kommunikationen är nyckeln till utmärkt matematikundervisning”
Inom matematikundervisningens värld står vi inför en spännande utmaning – hur vi genom intelligent användning av språk och kommunikation kan höja elevernas förståelse till nya höjder.
Ni är inbjudna att följa med på vår resa genom samspelet mellan teori och praktik. Vi kommer att presentera olika teorier som har drivit fram förändringar. Genom konkreta exempel kommer vi dela med oss av våra reflektioner, samt de resultat vi har sett.
Häng med när vi praktiserar hur man kan organisera ett matematiskt aktivt klassrum som är både fängslande och relevant för varje elev.
Kinda Jedsson
Veronica Ranebjer
Johan Lind
KL 11.00
sal: XXX
Trauma
Saknas info – Kommer inom kort.
Catarina Wass