HEM | STRUKTUR & FÖRUTSÄTTNINGAR | LÄRARE | DET DIDAKTISKA KONTRAKTET
Didaktiska kontrakt i det digitala klassrummet
När digitala verktyg blir en naturlig del av undervisningen förändras dynamiken i klassrummet. Elever och lärare behöver anpassa sig till nya sätt att interagera och lära, vilket påverkar de så kallade didaktiska kontrakten – de osynliga överenskommelserna som styr undervisningens ramar och förväntningar. Forskning visar att digitala verktyg inte bara påverkar hur elever arbetar utan även hur de uppfattar sin roll i klassrummet (Nilsberth et al., 2024).
Vad är ett didaktiskt kontrakt?
Ett didaktiskt kontrakt är de förväntningar som finns mellan lärare och elever kring hur undervisningen går till. Dessa kan vara outtalade, men påverkar allt från hur elever arbetar med uppgifter till hur läraren leder lektionen. När digitala verktyg introduceras kan dessa kontrakt behöva omförhandlas för att skapa en fungerande undervisningsmiljö. Forskning från projektet ”Utmaningar i det uppkopplade klassrummet” vid Karlstads universitet pekar på att dessa förändringar kräver en aktiv och medveten anpassning av undervisningen.
Hur påverkas undervisningen av digitala verktyg?
Digitaliseringen förändrar flera aspekter av klassrummet:
- Interaktion och uppmärksamhet – Med en skärm framför sig kan elever lätt bli distraherade. Lärare behöver därför tydliggöra när och hur digitala verktyg ska användas. Studier visar att omförhandling av didaktiska kontrakt är nödvändig för att eleverna ska förstå vad som förväntas av dem i en digital lärmiljö (Nilsberth et al., 2024).
- Samarbete och skrivande – Digitala plattformar gör det enklare att samarbeta, men elever behöver vägledning för att inte fastna i traditionella roller där en skriver och de andra tittar på. Enligt forskningen krävs en tydlig struktur för att säkerställa att alla elever blir aktiva deltagare i det digitala samarbetet.
- Informationssökning och källkritik – Med internet tillgängligt i klassrummet behöver elever stöd i att hitta och värdera relevant information. Enligt forskningsrapporten kan digitala verktyg förändra elevers sökstrategier, vilket ställer nya krav på lärarens vägledning.
- Multimodala uttryckssätt – Digital teknik gör det möjligt att kombinera text, bild, ljud och film i undervisningen. Forskningsrapporten lyfter fram att multimodala texter förändrar bedömningspraktiker och ger elever fler uttrycksmöjligheter. Lärare behöver anpassa sina undervisningsmetoder för att ge elever stöd i att använda och tolka olika uttrycksformer (Nilsberth et al., 2024).
Hur kan du som lärare anpassa ditt arbetssätt?
För att skapa tydliga och välfungerande didaktiska kontrakt i det digitala klassrummet kan du:
- Tydliggöra regler och rutiner – Bestäm när och hur digitala verktyg ska användas. Ska datorer vara öppna under genomgångar? Hur ska elever hantera distraktioner? Genom att ha gemensamma riktlinjer minskar risken för missförstånd.
- Modellera digitalt samarbete – Visa hur elever kan arbeta effektivt tillsammans online och skapa strukturer för att alla ska vara aktiva i ett gemensamt arbete.
- Vägleda i digital informationshantering – Hjälp elever att utveckla sökstrategier och reflektera över källors trovärdighet. Enligt forskningen behöver elever explicit undervisning i källkritik för att kunna navigera i det digitala informationslandskapet.
- Diskutera digitala vanor och ansvar – Prata med eleverna om hur tekniken påverkar deras lärande och hur de kan använda den på ett medvetet sätt. Enligt rapporten från Karlstads universitet bidrar sådana samtal till att stärka elevernas digitala kompetens och självreglering.
- Inkludera multimodala uttrycksformer – Uppmuntra elever att använda olika sätt att uttrycka sig genom bild, ljud och video. Genom att kombinera olika medier kan elever utveckla djupare förståelse och kreativitet i sitt lärande.
Digitala verktyg ger stora möjligheter i undervisningen men kräver att både lärare och elever omförhandlar sina förväntningar. Genom att vara tydlig med regler, modellera goda arbetssätt och skapa en struktur för digitalt lärande kan du som lärare skapa en trygg och effektiv digital undervisningsmiljö.
Referens
Nilsberth, M., Olin-Scheller, C., Johansson, A., & Tarander, E. (2024). Utmaningar i det uppkopplade klassrummet: Ett samverkansprojekt om en högstadieskolas digitaliseringsprocess 2018–2022. Karlstads universitet. https://doi.org/10.59217/wnzk4165