HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | BOKTOKIG |


BOKTOKIG

Årskurs 2/ SVENSKA


Sammanfattning av arbetsområdet

Projektet ”Boktokig” har engagerat elever i årskurs två i ett strukturerat och kreativt läsfrämjande arbete. Eleverna utforskade sin läsaridentitet och valde böcker i par utifrån gemensamma intressen, vilket lade grunden för parläsning och reflektion. Genom att stanna upp i läsningen vid olika tillfällen tränade eleverna på att sammanfatta handlingen, beskriva huvudpersoner och göra förutsägelser. De dokumenterade sitt arbete genom ljudinspelningar, filmer och bilder, som samlades i en strukturerad mall i appen Pages. Projektet kombinerade läsning med kreativa moment, som att skapa Clips-filmer och ChatterKid-presentationer, vilket gjorde upplevelsen både lustfylld och lärorik.


Undervisningshandlingar

Reflektion kring läsaridentitet:

  • Utforskande frågor om vem de är som läsare och vad de gillar att läsa.
  • Skapande av Venn-diagram för att hitta gemensamma bokintressen.

Förberedelse och bokval:

  • Samtal om respektfullt samarbete och olika läsförmågor.
  • Eleverna valde böcker i par baserat på gemensamma preferenser.

Parläsning:

  • Läsning i korta intervaller (10–15 minuter) med fokus på respekt och stöd för varandra.

Reflektion under arbetet:

  • Ljudinspelningar som reflekterade kring bokens framsida, baksida, antal sidor och handling.
  • KL-övningar (Karusellen) för att öva på att sammanfatta handling, beskriva huvudpersonen och göra förutsägelser.

Kreativt arbete:

  • Clips-filmer där eleverna reflekterade över bokens handling och vad de trodde skulle hända.
  • ChatterKid-presentationer där boken presenterade sig själv i första person.

Dokumentation:

  • Eleverna samlade alla reflektioner, ljudinspelningar och filmer i en strukturerad mall i appen Pages.

Lärarens reflektioner

Projektet har haft en tydlig och positiv inverkan på elevernas läslust och intresse för böcker. Genom att identifiera sig som läsare och reflektera strukturerat kring böckerna har eleverna fördjupat sin förståelse för textens innehåll. Arbetet har också stärkt deras läsförmåga, särskilt avkodning och läsflyt. Karusellövningar och modellering av filmer gav eleverna trygghet och förbättrade deras muntliga och skriftliga uttrycksförmåga. De kreativa momenten, som ChatterKid och Clips, bidrog till att skapa en motiverande och rolig lärmiljö. Lärarna ser projektet som en framgång som inte bara utvecklat tekniska färdigheter utan också skapat en långsiktig glädje för läsning.

Projektet ”Boktokig” har varit en lustfylld resa där eleverna utvecklat sin läsning, sitt samarbete och sin kreativitet, och det har inspirerat dem att fortsätta utforska sig som läsande individer.

Centralt innehåll

  • Gemensam och enskild läsning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav.
  • Stra­te­gier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.
  • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i tex­terna och jämföra med egna erfarenheter.
  • Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka kän­slor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kom­men­tarer.
  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
  • Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande.
  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen.
  • Sånger, munt­ligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och my­ter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt person­beskrivningar.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.

Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier

  • Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna.

Digitala lärresurser

Clips: För att skapa filmer om bokens innehåll och reflektioner.
Pages: För att strukturera och dokumentera allt arbete.
ChatterKid: För kreativa bokpresentationer där böckerna “pratade.”

Nedladdning

Använd webbläsaren Safari för nedladdning av [pages], [numbers] eller [key].

Vill du veta mer? Kontakta gärna Sara.Glassel@burlov.se

Elevexempel – Gåtlösarna


Ljudinspelning kopplat till ”Boken vi valt”:


Film där boken presenterar sig själv:


Venndiagram för att identifiera gemensamma bokgenrer:

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här