HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | DJUR I VÅR NATUR |
Djur i vår natur
Årskurs 1/ NO
Sammanfattning av arbetsområdet
Arbetet med ”Djur i vår närhet” har gett eleverna möjlighet att utveckla sin kunskap om djur genom en kombination av läsning, skrivande, digitalt arbete och muntlig framställning. Eleverna har läst faktatexter, diskuterat och strukturerat kunskaper i en fyrfältare, tittat på filmklipp och skapat egna digitala faktatexter i Pages med både text, bild och ljudinspelningar. Arbetssättet har främjat både faktainhämtning, kreativitet och självständigt lärande.
Undervisningshandlingar
- Eleverna läste lärarskapade faktatexter om djur i par.
- De gick fram till tavlan och skrev ner vad de lärt sig.
- Informationen organiserades i en fyrfältare med rubrikerna:
- Utseende
- Föda
- Boplats
- Egenskaper
- Klassen såg en kort film om djuret och fyllde på fyrfältaren med ny information.
- Eleverna arbetade i Pages med att:
- Skriva egna faktatexter utifrån fyrfältaren och faktatexterna.
- Söka och infoga bilder från internet.
- Spela in ljud där de berättade om djuret, inlett med ”Nu ska jag berätta om…”.
Lärarens reflektioner
Arbetet har varit mycket uppskattat av både elever. Eleverna lärde sig snabbt att hantera Pages och arbetsgången. De visade stort engagemang och utvecklade både sina kunskaper om djur och sina färdigheter inom skrivande, informationssökning och muntlig framställning. Faktaböckerna som lärarna skapade med SkolupAI gav eleverna en tydlig och tillgänglig grund för att bygga vidare på. Läraren noterade särskilt hur inspelningarna gav skrivsvaga elever möjlighet att uttrycka sig fritt och kreativt. Kombinationen av olika arbetsmoment och multimodala resurser gjorde arbetet varierat, inkluderande och utvecklande.
Centralt innehåll
Åk 3 Biologi:
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
Åk 3 Svenska:
- Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Strategier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.
- Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.
- Sakprosatexter för barn. Beskrivande, förklarande och instruerande texter och hur deras innehåll kan organiseras.
Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier
Åk 1 Svenska:
- Eleven läser meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Eleven återger och kommenterar någon del av innehållet och visar begynnande läsförståelse. Med stöd av bilder eller frågor uppmärksammar eleven när det uppstår problem med läsningen av ord eller med förståelse av sammanhanget och prövar då att läsa om och korrigera sig själv. I samtal om texter som eleven lyssnat till för eleven enkla resonemang om texternas tydligt framträdande innehåll och jämför detta med egna erfarenheter.
Åk 3 Biologi:
- Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen.
Digitala lärresurser
Nedladdning
- elev-mall {pages}