HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | SAGOMASKINEN |


Sagomaskinen – Ett kreativt och multimodalt språkprojekt

Förskoleklass/ Svenska


Sammanfattning av arbetsområdet

Sagomaskinen var ett omfattande och inspirerande projekt som syftade till att stimulera elevernas skrivande, läsande och språkutveckling genom lekfulla och digitala metoder. Arbetet började med att eleverna skapade figurer och korta berättelser som visualiserades med AI-genererade bilder. De utvecklade sedan händelser och längre sagor, vilka kopplades till 360°-bilder skapade i SkyBox. Genom VR fick eleverna en uppslukande upplevelse där de kunde “kliva in” i sina berättelser. Projektet avslutades med språkutvecklande aktiviteter där eleverna samlade ord och övade fonologisk medvetenhet i VR-miljöer. Arbetet främjade elevernas fantasi, digitala kompetens och språkliga förmågor på ett integrerat och engagerande sätt.

 

 


Undervisningshandlingar

  • Skapande av figurer: Eleverna skrev korta beskrivningar av figurer som visualiserades med AI-genererade bilder.
  • Händelseutveckling: Eleverna skrev händelser som figurerna råkade ut för, vilka ledde till nya AI-genererade bilder och korta texter.
  • Ljudinspelning: I appen Pages spelade eleverna in sina berättelser och tränade på muntlig framställning.
  • Längre sagor: ChatGPT användes för att skapa 300-ords-sagor baserade på elevernas berättelser.
  • VR-upplevelser: 360°-miljöer skapades med SkyBox där eleverna kunde utforska sina berättelser i VR.
  • Språkutvecklande aktiviteter: Eleverna arbetade i par och samlade ord och letade efter bokstavsljud i VR-miljöer, vilket utökade deras ordförråd och fonologiska medvetenhet.

Lärarens reflektioner

Läraren reflekterade över elevernas starka engagemang och motivation genom hela projektet. Kombinationen av berättande och digital teknik skapade en unik och meningsfull inlärningsmiljö. Eleverna utvecklade sin fantasi och språkliga förmåga samtidigt som de fick utforska digitala verktyg som AI och VR. VR-upplevelserna var särskilt uppskattade och hjälpte eleverna att se kopplingar mellan sina texter och de visuella världarna. Projektet bidrog också till att stärka elevernas självförtroende och väcka nyfikenhet för språket på ett lekfullt och pedagogiskt sätt.

Centralt innehåll

  • Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter.
  • Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.
  • Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.
  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.

Digitala lärresurser

  • ChatGPT för att skapa AI-genererade bilder, korta texter och längre sagor.
  • SkyBox för att skapa immersiva 360°-miljöer baserade på elevernas berättelser.
  • VR-glasögon för att utforska berättelser i en uppslukande miljö.
  • Appen Pages för att kombinera text, bild och ljud.
  • Högläsning som en metod för att levandegöra berättelser.

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här