HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | MYSTERIET PÅ SKOLAN |


Mysteriet på Skolan – en berättelse i fyra kapitel

Årskurs 3/ Svenska


Sammanfattning av arbetsområdet

I bokprojektet “Mysteriet på skolan” skrev eleverna egna berättelser i fyra kapitel med fokus på mysterietema. Projektet syftade till att utveckla elevernas berättande skrivande, språkförmåga och kreativitet. Genom tydliga stödstrukturer och upprepade bearbetningar av texterna skapade eleverna färdiga böcker, som kompletterades med AI-genererade illustrationer. Projektet bidrog till både språklig, kreativ och personlig utveckling.


Undervisningshandlingar

  • Introduktion till narrativ struktur och skrivprocessens faser.
  • Planering och skrivande av kapitel i Google Dokument med stöd av modelltexter och skrivmetoder som dubbla texten.
  • Fokus på att utveckla miljö- och karaktärsbeskrivningar samt skapa dialoger.
  • Bearbetning av texter i flera omgångar med återkoppling från läraren och klasskamrater.
  • Digital produktion av färdiga böcker genom Pages.

Lärarens reflektioner

Läraren reflekterade över skrivandets process som en lärande resa där återkoppling och textbearbetning stärkte både elevernas och lärarens förståelse för språklig utveckling. Genom att ge stöd i form av exempeltexter och tydliga kapitelrubriker blev det enklare för eleverna att strukturera sina idéer och utveckla sina berättelser. Arbetet visade också vikten av att möta olika behov genom anpassningar, där vissa elever behövde mer vägledning medan andra fick utmanas med mer avancerade uppgifter. Kombinationen av text, bild och ljud gjorde projektet inkluderande och motiverande, särskilt för elever med utmaningar i skrivandet. Att eleverna fick skapa en produkt att visa upp ökade deras självförtroende och engagemang, vilket inspirerade läraren att använda fler autentiska uppgifter i framtiden. Läraren fick också bättre insikt i balansen mellan att ge stöd och att främja självständighet, samtidigt som de utmaningar som uppstod blev värdefulla lärdomar för att förbättra framtida projekt.


Centralt innehåll

  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.
  • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.
  • Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
  • Grundläggande textbearbetning.
  • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
  • Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecken samt stavning av vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.

Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier

  • Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.
  • Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg.
  • I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt
  • kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.
  • De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.

Digitala lärresurser

Nedladdning

Använd webbläsaren Safari för nedladdning av [pages], [numbers] eller [key].

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här