HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | TRE RELIGIONER |


Tre religioner

Årskurs 3/ Religion


Sammanfattning av arbetsområdet

Eleverna har arbetat med de tre abrahamitiska religionerna – judendom, kristendom och islam – genom en kombination av faktatextläsning, digitalt skapande och presentationer. De har lärt sig att använda lässtrategier för att på ett strukturerat sätt förstå faktatexter genom att granska rubriker, underrubriker, bilder och bildtexter. Utifrån den insamlade informationen har eleverna skapat multimodala presentationer i Keynote. Under arbetets gång lärde de sig att redigera bakgrundsfärger, lägga till bilder, bildtexter och ljudinspelningar. Som avslutande moment skapade de animationer och bildövergångar. De färdiga presentationerna exporterades som filmer och visades för kamraterna, vilket blev en engagerande och uppskattad avslutning.


Undervisningshandlingar

  • Introduktion av lässtrategier för att bearbeta faktatexter.
  • Parläsning av faktatexter om de abrahamitiska religionerna.
  • Manusförfattande för att sammanfatta det viktigaste om religionerna.
  • Skapande av Keynote-presentationer:
    • Redigering av bakgrundsfärger, infogning av bilder och bildtexter.
    • Inspelning och infogning av ljudfiler med elevernas manus.
    • Skapande av animationer och bildövergångar för att förstärka presentationerna.
    • Exportering av presentationerna som filmer.
  • Visning av filmerna för kamraterna som avslutning på arbetet.

Lärarens reflektioner

Läraren har noterat att arbetet bidrog till att stärka elevernas läs- och sammanfattningsförmåga. Genom att använda lässtrategier blev eleverna mer självständiga i att bearbeta faktatexter. Det digitala arbetet i Keynote engagerade eleverna och utvecklade deras kreativitet och tekniska färdigheter. Animationerna och filmvisningen gav en festlig avslutning och förstärkte känslan av prestation. Samarbetet i par och grupper har dessutom stärkt elevernas kommunikativa och sociala förmågor.


Centralt innehåll

Åk 3 Religion:

  • Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
  • Några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och ju­den­dom. Några berättelser ur Bibeln och deras innebörder.

Åk 3 Svenska:

  • Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Stra­te­gier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.
  • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i tex­terna och jämföra med egna erfarenheter.
  • Sakprosatexter för barn. Beskrivande, förklarande och instruerande texter och hur deras innehåll kan organiseras.

Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier

Religion åk 3:

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska och historiska förhållanden, samhällsförhållanden och religiösa traditioner.
  • Eleven beskriver likheter och skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnena.
  • Eleven samtalar om människors livsfrågor och levnadsvillkor samt om miljöfrågor och andra samhällsfrågor ur olika perspektiv.
  • Eleven använder begrepp, metoder och verktyg från de samhällsorienterande ämnena.

Åk 3 Svenska

  • Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. Texterna innehåller egna formuleringar och grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet klart framgår.
  • Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
  • Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna.

Digitala lärresurser

Nedladdning

Använd webbläsaren Safari för nedladdning av [pages], [numbers] eller [key].

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här