HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | EN BETYDELSEFULL PLATS |
EN BETYDELSEFULL PLATS
Årskurs 3/ Svenska och Geografi
Sammanfattning av arbetsområdet
Projektet syftade till att låta eleverna göra en muntlig presentation om en betydelsefull plats med hjälp av digitala verktyg. Temat ”världen” användes under SO-lektionerna i årskurs 3, där centralt innehåll inkluderade arbete med platser betydelsefulla för eleverna. Läraren inspirerades av en tidigare årskurs som intervjuat någon hemma om en betydelsefull plats och anpassade en intervju-mall för eleverna att använda.
Undervisningshandlingar
- Eleverna fick i uppgift att intervjua sina föräldrar om en betydelsefull plats och skriva ner svaren i mallen samt ta bilder med iPad på relevanta fotografier hemma.
- Läraren modellerade uppgiften genom att visa sin egen betydelsefulla plats och inkluderade därmed även centralt innehåll för svenska, som muntlig presentation med digitala medier.
- Eleverna valde Keynote för sina presentationer och läraren gav instruktioner om att inkludera minst två animeringar per presentation.
- Eleverna skrev in rubriker (frågor) och svar i punktform, lade till bilder, och använde Google Maps för att markera platser och ta skärmdumpar av kartor.
- Efter att ha lagt till animeringar och effekter hjälpte eleverna varandra, och några lärde sig mer än läraren och bistod med stöd under arbetets gång.
- Läraren gav feedback på presentationerna, och eleverna var vana vid att ta emot och implementera feedback.
- Eleverna tränade på sina presentationer, först individuellt, sedan i mindre grupper, och slutligen inför hela klassen.
- Bedömningar gjordes av både läraren och klasskamrater, och vissa elever fick göra förbättringar.
- De som ville fick presentera inför en fadderklass, som gav mycket beröm för deras mod att prata inför en stor grupp.
Lärarens reflektioner
- Det här projektet blev ett sätt att få in både svenska, digitala verktyg och geografi där eleverna växte och blev mer självsäkra under arbetets gång. När man utgår från eleven och deras egenvalda platser blir de mer engagerade än om jag hade valt en plats åt dem.
- Det är lätt att differentiera arbetet då de med läs- och skrivsvårigheter ändå kan skapa ett innehåll genom att skriva i punktform och lägga mer tid på animeringar och effekter. Alla kunde vara med och det är roligt och lärorikt när klasskamrater blir lärare åt varandra och åt läraren.
- I arbetet har jag fått syn på viktiga undervisningshandlingar som underlättar när man arbetar digitalt i klassrummet:
- Att skapa en tydlig arbetsgång som stöttas av bilder
- att själv modella inför gruppen för att eleverna ska få en bild av vad som förväntas av dem,
- att lyfta elevernas arbete inför gruppen för att bekräfta dem, men också inspirera
- att få eleverna att agera som lärkompisar till varandra för att bygga en social kompetens, men också för att underlätta för läraren.
Centralt innehåll
Centralt innehåll SO:
- Att undersöka verkligheten
- Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.
- Jordgloben, analoga och digitala kartor samt storleksrelationer och väderstreck.
- Mentala kartor, till exempel över närområdet, skolvägar eller andra platser som är betydelsefulla för eleven.
- Att leva i världen
- Namn och läge på världsdelarna och världshaven samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
Centralt innehåll svenska/svenska som andraspråk:
- Läsa och skriva
- Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
- Tala, lyssna och samtala
- Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier
- Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska och historiska förhållanden, samhällsförhållanden och religiösa traditioner.
- Eleven samtalar om människors livsfrågor och levnadsvillkor samt om miljöfrågor och andra samhällsfrågor ur olika perspektiv.
- Eleven använder begrepp, metoder och verktyg från de samhällsorienterande ämnena.
- Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.
Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 6
- Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.
Digitala lärresurser
iPadappar
- Kameran
- Keynote
- Google maps
Projektorn för att modella inför eleverna, att visa exempel på elevarbeten samt för att redovisa
Nedladdning
Använd webbläsaren Safari för nedladdning av [pages], [numbers] eller [key].