HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | MITT FAVORITLAND |


MITT FAVORITLAND

Årskurs 3/ SVENSKA/GEOGRAFI


Sammanfattning av arbetsområdet

Eleverna arbetade med att undersöka sitt favoritland i enlighet med läroplanens krav på kunskap om världshaven, världsdelarna och bekanta platser. Arbetet inkluderade faktainsamling med hjälp av AI-verktyg och skapande av en digital bok i appen Pages. Genom olika rubriker som flagga, nationalsång, matkultur, huvudstad, och en känd person lärde sig eleverna att skriva korta faktatexter, använda digitala resurser och kombinera multimodala element som ljudinspelningar och filmklipp.


Undervisningshandlingar

  • Introduktion till läroplanens krav och projektets syfte.
  • Val av favoritland av eleverna.
  • Faktainsamling med hjälp av generativ AI (Skolupp).
  • Skapande av en digital bok i Pages med förutbestämda mallar och rubriker.
  • Formulering av faktatexter baserat på tankekartor.
  • Integration av:
    • Bilder från Google.
    • Ljudinspelningar.
    • Youtube-klipp (exempelvis nationalsånger).
    • Placering av landet på världskartan i mallen.
  • Rubriker som behandlades:
    • Flagga: Utseende och namn.
    • Nationalsång: Kort faktatext och medföljande klipp.
    • Matkultur: Typiska maträtter.
    • Huvudstad: Fakta och bilder.
    • En känd person: Kort faktatext.
  • Sammanställning av elevernas böcker för att visa föräldrar.

Lärarens reflektioner

Eleverna visade stort engagemang för projektet och utvecklade sin förmåga att skriva enkla faktatexter. Det tekniska momentet, såsom att använda AI, arbeta i Pages och söka efter bilder på Google, var utmanande men lärorikt. Eleverna upplevde stolthet över att skapa böcker som blev tillgängliga för både klasskamrater och föräldrar, vilket stärker deras motivation och lärande.


Centralt innehåll

  • Namn och läge på världsdelarna och världshaven samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
  • Jordgloben, analoga och digitala kartor samt storleksrelationer och väder­streck.

Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska {-} förhållanden, samhällsförhållanden {-}
  • Eleven beskriver likheter och skillnader samt orsaker och konsekvenser i sammanhang som är relevanta för ämnena.
  • Eleven använder begrepp, metoder och verktyg från de samhällsorienterande ämnena.

Digitala lärresurser

  • pSkolup (AI-verktyg för faktainsamling).
  • Pages för att skapa digitala böcker.
  • Youtube-klipp för nationalsånger.
  • Google för bildsökning.
  • Ljudinspelningsfunktion i Pages.

Nedladdning

Använd webbläsaren Safari för nedladdning av [pages], [numbers] eller [key].

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här