5 mars | 8.30–16.00
Vårbo – Dalslund – Svenshög
En intern utbildningsdag för lärarna i Burlövs kommun
Vi är övertygade om att det finns kunskap, engagemang och utvecklingskraft i vår kommun tillräckligt för att fylla konferenser med innehåll för flera veckor. Tisdagen den 5:e mars kommer Anette Janke ge oss fortsatt input i vårt arbete med undervisningsutveckling, utifrån vårt arbete i Ifous. En del av dagen kommer sedvanligt också att ägnas åt det fantastiska arbete som bedrivs i klassrummen på alla våra skolor. Ni kommer att kunna välja mellan flera föreläsningar där era kolleger föreläser för er och delar med sig ur sina kunskapsbanker.
Presentationen från filmen som pdf
Körschema
ANMÄL DIG HÄR!
Den enhet du väljer närvarar du vid hela dagen.
Se nedan vad du har att välja mellan.
Vårbo – Matte/NO – 10.00-10.45
KL 10.00
sal: 128
Matematik under de tidiga åren
Lekfullt lärande! En presentation om hur jag på ett lekfullt och elevaktivt sätt arbetat med matematikundervisningens grunder i förskoleklassen och åk 1.
Linda Bäckström
KL 10.00
sal: 149
Göra för att lösa problemlösningsuppgifter åk 4-6
En presentation över hur jag har arbetat med problemlösarhanden, begrepp och fyrfältare för att skapa struktur och strategier för elever som arbetar med problemlösning. Eleverna gör egna problemlösningsuppgifter som vi sammanställer till en egen mattebok.
Adam Rylander
KL 10.00
sal: 151
Undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck
Sandra Pilemalm som tillsammans med Susanna Udvardi skrivit boken: Alla barn har samma rättigheter – en bok om hedersvåld, berättar om sina erfarenheter när hon undervisat om hedersrelaterat våld och förtryck. Hon ger här exempel på pedagogiska upplägg som väcker tankar kring hur man kan planera upp tema och arbetsområden och visar på hur man kan bedöma elevers arbete mm
Sandra Pilemalm
Vårbo – Matte/NO – 11.00-11.45
KL 11.00
sal: 128
Hur arbetar vi för att eleverna inte ska hamna i matematiksvårigheter?
Styrdokument, definition av matematiksvårigheter, faktorer som tros kan påverka matematikutveckling. Relationellt arbete i matematikundervisningen på Humlemadskolans mellanstadium.
Kemal Ahmetbegovic
Speciallärare i matematik
KL 11.00
sal: 149
Språket och kommunikationen är nyckeln till utmärkt matematikundervisning
Inom matematikundervisningens värld står vi inför en spännande utmaning – hur vi genom intelligent användning av språk och kommunikation kan höja elevernas förståelse till nya höjder.
Ni är inbjudna att följa med på vår resa genom samspelet mellan teori och praktik. Vi kommer att presentera olika teorier som har drivit fram förändringar. Genom konkreta exempel kommer vi dela med oss av våra reflektioner, samt de resultat vi har sett.
Häng med när vi praktiserar hur man kan organisera ett matematiskt aktivt klassrum som är både fängslande och relevant för varje elev.
Kinda Jedsson
Veronica Ranebjer
Johan Lind
KL 11.00
sal: 151
Artificiell Intelligens i skolan – är vi smarta nog?
Hur påverkar den artificiella tekniken skolan och vilka rekommendationer ger skolverket? Och hur jobbar vi med Ai i kommunen och vilka regler måste vi förhålla oss till?
Genom Skolup har nu våra elever tillgång till detta verktyg. Hur kan både lärare och elever arbeta med det?
Robert Lindqvist