HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | MÄSTARE |
Vi tolkar mästare
Årskurs 2 / Bild
Sammanfattning av arbetsområdet
Undervisningshandlingar
Arbetet börjar med en lektion som berättar fakta om konstnären samt vilken teknik konstnären använt. Läraren väljer ut en bild som konstnären gjort som eleverna gör bildanalys av, antingen i helgrupp eller i mindre grupper. Vidare ska eleverna använda sin bildanalys för att göra en skiss av konstverket på vanligt papper med endast blyerts. Det är noga med detaljer i skissen. När eleven är klar med sin skiss färgläggs denna i appen Skecthes. Eleverna arbetar i appen med olika penslar och tekniker samt färgnyanser för att skapa en bild så lik konstverket som möjligt.
Lärarens reflektioner
Eleverna tycker att det är spännande att få lära sig fakta om konstnärer samt att få prova återskapa kända verk. Eleverna lär sig att vara tålmodiga och noggranna och får feedback löpande under arbetet vilket gör att de bearbetar sina bilder under hela arbetet. Som lärare märker jag att eleverna är intresserade och engagerade. De tycker om att arbetet pågår under flera veckor vilket gör att de kan ta sig tiden att göra det ordentligt.
Centralt innehåll
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
- Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
- Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder
Multimodala lärresurser
- Film om konstnärerna från youtube
- Egengjorda powerpoints
- papper och penna
- appen Skecthes
Kontakt
Undrar du mer över arbetet kan du kontakta Ina.Frank@burlov.se (lärare f-3 Tågarpskolan)