I vårt arbete med att bygga modellförskolan Grönebo ska vi idag göra två studiebesök för att få ytterligare input till vårt lärmiljöprogram. Detta i sin tur ska ligga i botten för det lokalprogram som snart ska skapas.
Du ska utöver de områden som du tagit ansvar för att bevaka, under denna dag också reflektera över hur en mobil pedagogik skulle kunna utveckla och bidra till bättre undervisning/verksamhet för barnen i Burlövs förskolor. Dina reflektioner, tankar och upptäckta möjligheter kring detta noterar du under fliken “Öppna reflektioner”
VISION OCH BAKGRUND
Barn och unga växer idag upp i en tid då världen förändras exceptionellt snabbt – i en tid präglad av omdaning, genombrott, men också, med stor sannolikhet av paradigmskiften. Vi behöver vara ödmjuka för att vi vet relativt lite om den värld som dagens förskolebarn möts av när de lämnar våra verksamheter. Det enda vi kan vara riktigt säkra på är att vi lever i en värld som ständigt förändras. Med gemensamma krafter, ambitioner och mod kan vi skapa förutsättningar för barn och unga att möta en föränderlig och oviss framtid och öka chansen för dem att bli välmående, trygga, aktiva och medvetna samhällsmedborgare.
Förmåga att samarbeta behövs för att kunna lösa komplexa utmaningar och problem. Etik utvecklar ansvarsfulla medborgare med förutsättningar att skapa livskvalitet för sig själv och sin omgivning. Empati, tolerans och kulturell förståelse behövs för att kunna förstå och sätta sig in i andra människors situation och utmaningar.
Att planera för en modellförskola i Burlövs kommun innebär att vi fokuserar på att utveckla förmågor som ett samhälle i ständig förändring ställer krav på. Vi vet att samtidigt som – eller tack vare, att samhället blir mer digitaliserat och automatiserat – ökar efterfrågan på unikt mänskliga kvaliteter och egenskaper. Dessa krävs inte bara för att bli framgångsrik i yrkeslivet utan också för att skapa livskvalitet för sig själv och sin omgivning.
Genom att stimulera och utveckla dessa mänskliga kvaliteter, egenskaper och förmågor kan förskolan skapa förutsättningar för barn och unga att ta sig an livets utmaningar men också förbereda dem för en framtid som barn, ungdom, vuxen och yrkesarbetande som vi idag bara kan föreställa oss.
Nedan följer en specifikation av av det som bör beaktas i det styrande lärmiljöprogrammet, och som bör bevakas, i projekterings och genomförandefasen. Samtliga delar har sin grund i arbetet med medlemmarna i projektgruppen, förvaltningschefens ambition och vision och därtill satta fokusområden.
-
Rörelse och hälsa
-
Reggio Emilia pedagogik
Utifrån detta har satts följande fokusområden
-
Helhet (kropp och knopp)
-
Hälsa, (hållbarhet och måltid)
-
Lärmiljö (rum och arkitektur)