Onsdag 6 mars 2024
Kl: 8.35–9.50
HÄR KAN DU LADDA NER PRESENTATIONEN SOM PDF
Barns språkutveckling, kunskapen om den är en förutsättning för att möta varje barn i dess utveckling. Syftet med filmen är att repetera och att ta till sig nyvunnen kunskap om barns språkutveckling.
Under filmen kommer ni ges tillfälle att diskutera utifrån följande frågeställningar:
Bikupa1
- Hur gör vi idag när det både är tankemässigt krävande och inget stöd i situationen?
- Exempel fruktstunderna, måltiderna, av- och påklädnad i relation till Luciafirande och naturupplevelser eller välj själv område
- Kan vi göra på ett annat sätt?
Bikupa 2
- Hur säkerställer vi att vi följer Lpfö ”Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de kan utvecklas så långt det är möjligt”
- På vilket sätt identifierar vi barns typiska/förväntade språkutveckling?
- Observationer/iakttagelser, med vilken frekvens gör vi det medvetet?
Kl. 10.15–11.30
HÄR KAN DU LADDA NER PRESENTATIONEN SOM PDF
Grunden för allt samspel är kommunikation och utifrån den lekresponsiva undervisningen är aktörskap den process i våra undervisningstillfällen där två eller flera personer ges möjlighet att påverka både varandra och samspelet ömsesidigt.
Under filmen kommer ni ges tillfälle att diskutera utifrån följande frågeställningar:
- Hur blir barnets aktörskap synligt i era undervisningshandlingar?
- Vilket språkande ges de möjlighet att använda sig av i sitt aktörskap?
- Vilka möjligheter till egeninitierat aktörskap och språkande finns i era olika miljöer?
- Hur främjar ni genom ert eget språkande och aktörskap barnets språkande i era samspel?