HEM | STRUKTUR & FÖRUTSÄTTNINGAR | LÄRARE | ORGANISATION I KLASSRUMMET
Organisation i klassrummet
För att kunna arbeta i digitala lärmiljöer är det viktigt att verktygen är tillgängliga för eleverna. Det betyder att det ska finnas en rutin för att kunna ladda dem på ett enkelt sätt, och att eleverna kan komma åt dem i sitt klassrum när de ska användas.
Här behöver man tänka igenom olika strukturer för det, förutsättningarna ser olika ut beroende på skola och ålder på elever.
Yngre elever tar oftast inte hem sitt verktyg och då behövs en smidig laddstation för att ladda en hel klassuppsättning. De äldre eleverna tar hem sina verktyg och då behöver man säkerställa att det finns möjlighet att arbeta även om de glömt ladda hemma.
Har du ett bra sätt så får du gärna dela med dig till andra. Skriv till olle.strombeck@burlov.se.
På Tågarpskolans lågstadium har man köpt enkla trälådor där elevernas iPads förvaras. De sätts med laddkontakten uppåt så att de enkelt kan laddas. Lådorna är lätta att plocka fram och ställas undan efter behov.
På Svanetorpskolan har en lärare organiserat alla laddsladdar med buntband.