HEM | UNDERVISNING | EXEMPEL | PODCAST |


PODCAST

Årskurs 5 / Svenska


Sammanfattning av arbetsområdet

Eleverna ska göra en podcast i tre avsnitt, ca fem minuter vardera. De får välja ämne själv, men det ska vara en kunskapspodd om något ämne de behärskar. Eleverna arbetar i grupp om 2-3 personer, skapar podden i iMovie och skapar musik i Garageband.


Undervisningshandlingar

  • Läraren låter eleverna lyssna på olika poddar för att identifiera språk, ton och struktur.
  • Läraren uppmärksammar hur en faktapodd ofta innehåller en illustration i form av dramatisering eller dokumentärt ljud. Detta blir ett krav i elevernas arbeten.
  • Eleverna får i sin grupp brainstorma fram idéer och innehåll.
  • Läraren skapar en mall i iMovie för att att ge eleverna en ledstång i arbetet där innehåll och tidsangivelser är angivna.
  • Olika elevarbeten lyfts regelbundet för att skapa inspiration till övriga klassen.
  • Läraren modellar olika börjor som lämpar sig för genren så att eleverna får hjälp att komma igång.
  • Elever som har svårt att strukturera sitt arbete tar hjälp av Skolup AI som stöttar med förslag på ämnen och innehåll.
  • Appen Pages används för att skriva manus. När eleverna spelar in använder de presentationsläget som gör att manuset rullar långsamt över skärmen.

Lärarens reflektioner

Eleverna har visat ett väldigt fint engagemang kring arbetet. Formen och riktlinjerna presenterades för eleverna och många visade omedelbart en lust att sätta igång med arbetet.
Parallellt med detta arbetet har jag introducerat Skolup AI för gruppen. Att introducera användandet av AI i arbetet med poddarna löste upp en del knutar och bistod en del eleverna med manusproduktionen. Ett fåtal elever hade svårigheter att omvandla information de fann till ett manus som de kunde använda till sin pod. Där introducerades Skolup AI som stöd och de knutar som bromsat deras textproduktion löstes och arbetet kunde fortgå.
Dock uppstå nya väldigt intressanta och yttest nödvändiga diskussioner då vi lät AI bli en del av manusproduktionen. Hur skapar man ett autentisk material som man som producent kan äga och stå bakom? Är det min pod om AI skriver hela mitt manus.


Centralt innehåll

  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.
  • Dispo­sition med inledning, innehåll och avslutning.
  • Stödord, bilder, digi­tala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genom­föra en muntlig presentation.

Kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier

  • Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.

Digitala lärresurser

Vill du veta mer? Kontakta gärna Rasmus.Dalquist@burlov.se

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här