När du lånar hem VR-glasögonen

Förberedelse

Låna hem ett headset under en vecka. Utforska upplevelsen noga. Bli bekant med hur headset och handkontrollerna fungerar. Det är svårt att guida eleverna under lektionen om du inte själv har en ganska klar uppfattning om detta. Fundera på centrala begrepp som är viktiga att eleverna har med sig in i upplevelsen. Vilka viktiga ord behöver översättas från engelska? Förarbetet är viktigt för att eleverna ska få ut så mycket som möjligt av upplevelsen.

Fundera på vilket efterarbete som är lämpligt. Tänk att VR-upplevelsen ska vara en katalysator för elevernas lärande och för att bearbeta upplevelsen och befästa de kunskaper du vill att de ska få, behöver eleverna komma i aktivitet omedelbart efter. Det kan vara skrivuppgifter, samtal eller annan kreativ aktivitet.

Vid lektionstillfället

Om önskas kan överenskommelse göras med Kvalitetsteamet om att delta vid lektionstillfället. Att undervisa med upplevelsebaserad VR är i dagsläget ganska resurskrävande. Klassen måste organiseras så att halva gruppen gör något annat. Det kräver också stort rörelseutrymme, eleverna behöver kunna stå på en minst 1,5×1,5 meter stor yta. Det behövs vuxna som kan stötta och hjälpa eleverna.

Innan eleverna kommer in i bör man ha dukat klassrummet med att röja plats, förbereda headseten och markera ut den virtuella gräns som eleverna ska stå i. Som lärare har du möjlighet att försätta alla headset i ett ”kioskläge” vilket innebär att de bara kan använda den upplevelse du har utsett.

Elever som aldrig tidigare använt VR-glasögon behöver också viss träning i att förstå hur handkontrollerna fungerar. Det är bra att kunna ge en demonstration först där glasögonen speglas på en projektorduk.

För att boka in detta kontakta olle.strombeck@burlov.se eller johan.lind@burlov.se

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att klicka på knappen nedan godkänner du användandet av cookies.  Läs mer här