Biologi ÅK 4


Biologi ÅK 4

Text: Kerstin Johansson, Dalslundskolan, Åkarp

Hur gör man för att ge elever möjlighet att arbeta mer praktiskt och dokumentera sin kunskap inom ett undervisningsområde med hjälp av kameran?

Elever i årskurs fyra har tagit sig an en del av området ”Kropp och hälsa”.

Här har eleverna fokuserat på bland annat skelettets och musklernas samverkan med stor entusiasm. Vi har arbetat på olika sätt med området, både traditionellt och mer laborativt. Efter arbete med människans skelett, har eleverna fått dokumentera och avsluta området med hjälp av arbete med digitala verktyg (kameran och andra program som kan användas för att visa vad man lärt sig).

Att bygga ett naturskelett

Efter att ha arbetat med andra bedömningsformer fick eleverna gå ut på skolgården tillsammans i sin basgrupp för att välja naturmaterial på skolgården som de kunde använda för att illustrera ett skelett. Illustrationen fotograferades. Därefter fick eleverna individuellt prata till, göra en presentation eller skriva en text till sin bild av skelettet för att också på detta sätt dokumentera sin kunskap. Arbetet lämnades in i Google Classroom och utgjorde ett komplement till min övriga bedömning. Här kunde jag se hur eleverna upplever att ett skelett ser ut och om de använde sig av de olika biologiska begreppen.

Naturskelett

Många kreativa lösningar – utdrag ur elevers text och transkription av inspelningar.

Exempel:

”Vårt skelett blev inte så stort.”

Vi fick med revben som är de små pinnarna. Armarna blev lite korta och det blev bara ett ben i dom. I skallen fick det plats med ögon. Knäskålarna är stora. Dom är till för att dela på benet så att det kan röra säj.


”I mitt skellett tror jag att jag har alla delarna.”

I bröstkorjen sitter alla revbenen. Den är viktig när man ska andas. I armarna finns armbågsben, stalben och underarmsben. Benen blev hela men i dom finns knä, smalben och vaddben. Sen finns det fingerben och tåben. Huvudet kallas kranium eller skalle som är till att skydda hjärnan.


”Äh…Vi byggde vårt skelett av pinnar o stenar.”

Osså använde en sten till skallen och många stenar till bäcknet. Vi använde pinnar till överarm o armbågsarm. Vi glömde underarmsbenet…..oo fingrar finns med.

Ja kom på att en pinna va lårben. De är de längsta benet i kroppen. De minsta är stigbygeln men de är inte mä. Dom två un är skenben o vadben. Sen hade vi lite pinnar till revbenen som sitter i bröstkorgen. I ryggraden finns kotorna.


”I vår grupp använde vi inte något upphittat.”

Vi kom på att man kunde rita i gruset på fotbollsplanen.

Det var lätt att rita alla skelettets delar. Kranium, revben, ryggrad, bäckenben, lårben, smalben, vadben, knä, armben, strålben som strålar ner i tummen, fingerben och tåben. Vristen finns också.


”Ja byggde mitt skelett av pinnar och löv.”

Fick me ryggrad, revben….sen armar å. ben. Knäskålen e gjord av löv. Händer å fötter är mä. Huvut som heter skalle blev av asfaltsten.


+ There are no comments

Add yours